سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنا یوردوم قاراقان

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نگاهی بر موسییقی محلی استان آزربایجانی همدان

    نظر

 

 

 

* موسییقی محلی استان آزربایجانی همدان

 

 

 

در جشن های محلی وعروسی در این خطه آزربایجان از موسیقی محلی استفاده میشود. در مراسم و اعیاد ملی "عاشیق های" شهرهای تورک نشین همدان، ُُرزن کورنگ، قوروا درگزین ،لالین ،قهاوند، فامنین ، باهار، دمق ،ازندریان و ... با نواختن ساز محلی"چو گور(C??ür)به نقالی می پردازند و مجلس زا گرم میکنند و با بیان و تعریف داستان های حماسی  توسل به امامان مطهر را گوشزد می کنند.   

 

ضمن اینکه این موسیقی ریشه در روح و جان  مردم این دیار دارد  تمام درسهای  زندگی را از این  موسیقی  فرا می گیرند. این "عاشیق ها" هر از چند گاهی فضای مجلس را با صلواتی بر محمد {ص} و آل او عطرآگین میکنند و با تاکید  بر شخصیت های داستانی خود  زندگی یکرنگ و بی ریا و محبت و بندگی را  و توسل به بزرگان دین وظلم ستیزی  و شجاعت وصبر را به شنوندگان توصیه میکنند.  

 

علاقه مند  به فرهنگ و زبان  این خطه تورک زبان از وطن  اسلامیمان علاوه بر اقتدا بر پیشوایان دینی در فرهنگ عامه امید و تلاش را از داستانهای "اصلی وکرم" و"عاشیق غریب" و ظلم ستیزی را از سمبل قدرت خود "کور اوغلی" و همچنین سازندگی و میهن پرستی را از داستانهای "خسته قاسیم" و "حکیم تیلیم خان" می آموزند و سرمشق زندگی قرار میدهند.

 

ولی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ولی افسوس این داستانها و این فرهنگ غنی می رود تا بدست فراموشی سپرده شود و جانشین آن  موسیقی مبتذل غرب و موسیقی های بیگانه گردد!!!!  

 

         

ریضا سلطانی(درگزین اوغلو)